fbpx

Een certificaat!

Vlak voordat ‘het nieuwe normaal’ zijn intrede deed volgde ik een training Coachen met RET. Ik reisde met de trein, liep onderweg langs een drukke zaterdagmarkt en schudde handen. Dat lijkt eeuwen geleden, zodoende was het toch een beetje een verrassing toen dit certificaat op de deurmat viel..

De RET-methode

Met de RET-methode daag je belemmerende overtuigingen uit en onderzoek je welke constructieve, stimulerende gedachten je daar tegenover kunt zetten. Belemmerende overtuigingen zijn gedachten die qua impact niet in verhouding staan tot wat er daadwerkelijk aan de hand is. Ze zijn irrationeel en hinderlijk en er zit een gevoel van ongemak of angst onder. Kun je ‘O jee,…’ voor je gedachten zetten? Dan is de kans groot dat je te maken hebt met een belemmerende overtuiging. ‘(O jee,) Als ik maar geen fout maak, dat zou echt vreselijk zijn’ ‘(O jee,) Ze zullen mij wel dom vinden, dus zeg ik maar niets’.

Hinderlijke gedachtes, vervelend gevoel

Doordat je gedachten niet opbouwend zijn (vaak zit er ook iets afkeurends in), krijg je een vervelend gevoel. Dat beĆÆnvloedt wat je (niet) doet en zo kom je in een neerwaartse spiraal. Herken je het? Ik ook hooršŸ˜Š Het is namelijk heel menselijk. Maar als die gedachten vaak je welbevinden blokkeren – altijd werkstress omdat je geen fouten mag maken, nooit je ideeĆ«n opperen omdat je bang bent dat mensen je uitlachen – dan is dat toch een beetje zonde.

Maak je gedachtes constructief

Met de RET-methode kun je de neerwaartse spiraal ombuigen naar een opwaartse spiraal. Je leert hoe je kunt checken of je gedachte opbouwend is. En, zo niet, hoe je er een constructieve gedachte van kunt maken. Dat voelt een stuk beter! RET staat voor rationele emotieve therapie en het is praktisch en effectief. Wil je het eens proberen? Bel of mail gerust om te kijken of RET iets voor jou kan doen.